Sřk









Intervju: Kultlyd

Minifestivalen med ”kult” i navnet vil gjerne by deg med på en tilgjengelig kveld.

Furore kaffelerer med Kultlyd-gruppa og lytter på deres kollektive historiefortelling. Føkk alver og feer, denne historien er gøyere enn så; det er ønsket om å både invitere og supplere kultur-Oslo; å både distansere seg fra og vise seg for BI; å både bli profesjonelle arrangører mens de tapetserer Tigerstaden med plakaten, DIY-style fra bygderockeklubber. Festivallineupen skal være tilgjengelig men ha et enhetlig uttrykk. Les videre for et dypdykk i disse motsetningene og hvordan Kultlyd-gjengen syr dem sammen.

Kultlyd er arrangørgruppa i Kultur og ledelse sitt foretak. Hvem er arrangørgruppa?
Vi er fire studenter ved Kultur og ledelse, fra 20 år til nærmere 30, som sammen søker å skape noe, både for studenter ved linja og alle andre. Kanskje enda mer sistnevnte i år.

Hvorfor har dere utvidet i år? Og hvorfor minifestivalen Kultlyd? Hvorfor Revolver?
Kultlyd er nytt for i år, men bygger på tidligere arrangementer. Tidligere spilte mange musikere som tilfeldigvis gikk på Kultur og ledelse-linja på disse høstkonsertene, mens vi i år har henta inn først og fremst artister uavhengig av linja. Vi har utvidet for å åpne oss mer opp for de utenfor Kultur og ledelse-bobla. Vi siktet definitivt bevisst på Revolver. Det er kjentsfolk, et bra lokale og ikke altfor dyrt, slik at artistene får mer av det i utgangspunktet trange budsjettet vårt, slik de fortjener.

Er Kultlyd et innslag i den pågående honorardebatten for musikere?
Det burde være en selvfølge at musikere, som gjør en jobb, får lønn som fortjent.

Hvor stor aksept møter dere hos BI for en slik positiv holdning til arbeiderrettigheter?
Kultlyd er ikke et bevisst politisk arrangement, som sagt mener vi at artister utfører en jobb og fortjener rimelig betalt for det. Det skulle bare mangle.

Får dere egentlig noen aksept hos BI i det hele tatt eller opplever dere dem mer som et hinder? For eksempel så figurerer ikke BI-logoen noe sted på arrangementet deres på Facebook, ei heller på plakaten.
Arrangørgruppa har ingen direkte økonomisk støtte fra BI, så det falt oss heller ikke inn at den logoen hørte hjemme på plakaten. Det er SBIO (studentforeningen ved BI) som sørger for at det er mulig å sette opp Kultlyd. Man ser fort hvem som går på Kultur og ledelse-linjen om man tusler rundt på BI-området, for å si det sånn. Vi er utskuddene der oppe. Med Kultlyd ønsker vi også å være åpne for alle. Stikkordet er ”tilgjengelig”. Likevel er vi stolte av skolen vår og får mye aksept hos BI fordi vi setter i stand en haug med arrangementer på tross av at vi er den minste linja der.

Har dere gått for tilgjengelighet også i bookingen? Hvor vanskelig har det vært å få artistene dere ønsker i en hektisk høstsesong?
Vi har ønsket å blande uetablerte og etablerte band og ha noe for enhver smak. Målet for Kultlyd har vært å skape en samlende kveld hvor alle er invitert.

Føler dere at line-upen er tilgjengelig? Gikk dere for tilgjengelighet i musikalsk uttrykk, eller tilgjengelighet som i sjangervariasjon?
Vi har mest gått ut ifra et kriterie om band er bra eller ikke. Bookingprosessen har vært en kamp, det er som sagt en travel tid for mange artister, og flere vi hørte med var enten nettopp ferdige på turné eller midt i en. Til slutt bestemte vi oss for å holde oss i indiepop-området, siden vi tror dette har mest potensiale til å treffe flest. Vi skulle gjerne hatt litt større variasjon, kanskje noen litt tyngre band, men samtidig sa vi nei til blant annet et metalcore-band fordi det ble en for sprikende forskjell. Det hadde blitt en inndeling i publikum hvor halvparten tar seg en diger røykepause mens den andre halvdelens favorittband spiller. Samtidig som det skal være noe for enhver smak, har vi ettersøkt et enhetlig uttrykk i lineupen, med mål om å holde på folk hele kvelden.

Hvorfor skal man betale de 150 spenna (100,- om du er student – sjekk den!) til Kultlyd og ikke et annet sted i høst? Og den solidariske billettprisen, hvordan går det opp? Har dere rike onkler i studentforeninga på BI?
18-årsgrensa. Det er – igjen – utrolig viktig for oss å ha et tilgjengelig preg, ikke bare i bookingen. Det er en trist manko på musikkformidling til folk under 20 år her i Oslo. Slik de yngre på linja vår har fått anledning til å prøve seg på arrangering gjennom Kultlyd, bør de yngre i musikkmiljøet her i Oslo også tas inn i varmen som tilskuere. Billettprisen kommer av at mange unge, særlig studenter, har lite råd, og det er de vi først og fremst ønsker å trekke ved arrangementet. Billettinntekter er vår eneste kilde og vi har ingen rike onkler som garanterer at det hele går i pluss til slutt. Men vi er studenter, vi lærer av arrangementet, både underveis og i etterkant.

Kultlyd går av stabelen 30. oktober på Revolver. En av Furores guruer, godeste David Dajani, DJer mellom indiepoppen.

Foto: Erik Johan Egenes / Plakat: Caroline Ulseth Karlsen
 

Erik Johan Egenes , 26.oktober 2014

Del

Nyheter

Artikler

Musikk-Norges Kjekkeste Menn 2015
31.December 2015: Handsome Boys Make Pretty Graves:
Best Of 2015
25.December 2015: Er det egentlig noen som fortsatt leser disse listene egentlig?
Ă…rets Beste 2014
31.desember 2014: Lister, lister, lister. Vi hiver oss pĂĄ.

Anbefalinger

Jesus Fucking Christ
12.november 2013: Nytt fra Like Rats From A Sinking Ship-Remi. Vi gleder oss til mer allerede!
Sweet Like Chili
18.mars 2013: Søstrene Braseth fra Bodø med gode vibber.
Love Dance
22.november 2012: Ingen lager mer ektefølt popmusikk enn denne banden om dagen. Dette SKAL du høre!